تابلو فرش

نحوه تولید تابلو فرش ماشینی

نحوه تولید تابلو فرش ماشینی

از سوالاتی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد این است که تابلو فرش ماشینی چگونه تولید میشود؟ مراحل تولید تابلو فرش ماشینی چیست؟ روش های تولید تابلو فرش ماشینی کدامند و چند نوع تابلو فرش ماشینی در بازار موجود است؟. در این مقاله به بررسی مراحل تولید و نحوه تولید انواع تابلو فرش ماشینی خواهیم پرداخت.

تابلو فرش های ماشینی به دو دسته تابلو فرش ماشینی بافت و تابلو فرش ماشینی چاپی تقسیم شده و به دو صورت چاپی و بافتی تولید میشوند. مراحل تولید هر کدام از آنها متفاوت است.

تابلو فرش ماشینی چاپی

تابلو فرش چاپی ماشینی نوع دیگر تابلو فرش ماشینی است که با روش چاپ روی تابلو فرش تولید می‌شود. تابلوفرش های ماشینی چاپی بسیار مناسب کادو دادن هستند و شما میتوانید این تابلو فرش ها را با تصویر دلخواه خودتون سفارش داده و به عنوان کادویی ماندگار به عزیزان و دوستانتان هدیه بدهید.

مزیت مهمی که تابلو فرش چاپی نسبت به تابلو فرش ماشینی بافت دارد این است که طیف رنگی بیشتری را پوشش می‌دهد. مثلا یک عکس خانوادگی را که در طبیعت گرفته شده است ممکن است بیش از 200 رنگ داشته باشد. تابلو فرش ماشینی بافت که نهایتا با 18 رنگ بافته میشود، مناسب این عکس نخواهد بود. در مقابل تابلو فرش ماشینی چاپی میتواند همه این 200 رنگ را روی تابلو فرش با کیفیت و وضوح بالا به تصویر بکشد.

تابلو فرش های چاپی پس از تابلو فرش های ماشینی بافت رواج یافته و تولید شده اند.

نحوه تولید تابلو فرش ماشینی چاپی

فناوری های چاپ معمولا دارای ساختار یکسانی هستند و ممکن است فقط در جزئیات فرق داشته باشد. مثلا چاپ روی کاغذ با چاپ روی پارچه متفاوت است و هردوی اینها با چاپ روی فرش تفاوت دارند. چاپ روی تابلو فرش بسیار با کیفیت تر بوده و میتواند دوام و پایداری بالایی تا سال های سال داشته باشد.

دستگاه چاپ تابلو فرش ماشینی چاپی

دستگاه چاپ تابلو فرش ماشینی چاپی

آماده سازی فرش سفید

نحوه تولید تابلو فرش ماشینی چاپی به این صورت است که ابتدا تابلو فرش ماشینی سفید بصورت رولی بافته می‌شود. این تابلو فرش های سفید با میزان شانه و تراکم بالا و الیاف مناسب برای چاپ تولید شده در ابعاد مورد سفارش مشتری برش زده شده و ریشه زنی می‌شوند. به این فرش های سفید فرش خام گفته می‌شود. این فرش سفید همان حکم کاغذ را در چاپ روی کاغذ دارد.

فرش سفید و خام برای چاپ تابلو فرش ماشینی چاپی

فرش سفید و خام برای چاپ تابلو فرش ماشینی چاپی

چاپ پشت و روی تابلو فرش

دستگاه چاپ سابلیمیشن حرارتی با استفاده از حرارت بالا، فشار و پرس سنگین با ترکیب رنگ های مختلف، طرح تابلو فرش را با کیفیت بسیار بالا روی فرش ماشینی سفید چاپ می‌کند. در فرآیند چاپ، رنگ ها روی خاب تابلو فرش چاپ میشوند. سپس همان طرح در پشت فرش نیز چاپ میشود تا پشت تابلو فرش سفید نماند.

زیگزاگ لبه های تابلو فرش

برای بادوام بودن کناره های فرش و جدا نشدن و گسیخته نشدن نخ ها از کناره فرش این مرحله انجام میشود. با استفاده از ماشین های دوخت، زیگزاگ زنی کناره های فرش و تابلو فرش انجام می‌شود. لبه های فرش نیز توسط نخ سفید یا نخی هم رنگ زمینه فرش زیگزاگ و لبه دوزی می‌شود که ظاهری زیبا، منظم و شکیل به فرش می‌دهد.

لبه دوزی کناره های تابلو فرش ماشینی

لبه دوزی کناره های تابلو فرش ماشینی

دوخت ریشه ها

پس از لبه دوزی و زیگزاگ کناره ها، ریشه زنی بالا و پایین تابلو فرش انجام می‌شود. ریشه های تابلو فرش ماشینی، بصورت آماده از بهترین جنس نخ هستند که به ابتدا و انتهای فرش دوخته می‌شوند.

ریشه آماده فرش و تابلو فرش ماشینی

ریشه آماده فرش و تابلو فرش ماشینی

پس از مرحله دوخت ریشه ها، تابلو فرش ماشینی بصورت بدون قاب آماده می‌شود.

قاب کردن

اگر تابلو فرش با قاب سفارش داده شده باشد، پس از ریشه دوزی، نوبت به قاب کردن آن می‌رسد. تابلو فرش آماده شده، در قاب انتخابی شما با استفاده از منگنه، میخکوب شده و محکم می‌شود.

در هیدا دکور، پس از اتصال تابلو فرش به قاب، لچکی های چوبی نیز برای استحکام بیشتر قاب، به پشت قاب میخکوب می‌شوند. همچنین برای تابلو فرش های با قاب هیدا دکور، به گوشه های قاب نیز مقوا متصل می‌شود تا گوشه های قاب در هنگام حمل و نقل آسیب نبیند.

تمیز کردن

بدلیل اینکه ممکن است در مرحله تولید قاب تابلو فرش، قاب دارای گرده‌چوب شده باشد، پس از قاب کردن تابلو فرش، روی قاب و خود تابلو فرش بادگیری انجام می‌شود تا هم قاب و هم تابلو فرش تمیز و بدون گرد و غبار باشد.

بسته بندی

در هیدا دکور، تابلو فرش های با قاب با نایلون حباب دار بسته بندی شده و در نهایت در کارتن قرار می‌گیرد و آماده ارسال و تحویل به مشتری می‌شود. تابلو فرش های بدون قاب نیز با نایلون محکم شده و سپس در بسته مخصوص قرار گرفته و بسته بندی می‌شوند.

بسته بندی تابلو فرش های هیدا دکور به زیباترین و محکم ترین شکل ممکن انجام می‌شود تا تابلو فرش و قاب آن بصورت سالم بدست شما برسد.

ویدیو مراحل تولید تابلو فرش ماشینی چاپی

در ویدیو زیر، مراحل تولید یک تابلو فرش ماشینی چاپی را بصورت ویدیویی برای شما آماده کرده‌ایم.

 

روش های چاپ تابلو فرش ماشینی چاپی

تولید تابلو فرش های چاپی به دو روش انجام می‌شود. در روش اول همان طور که گفته شد با استفاده از دستگاه سابلیمیشن حرارتی چاپ روی سطح فرش و پشت فرش چاپ میشود. در این روش الیاف داخل فرش به رنگ سفید باقی میمانند و چاپ فقط روی سطح الیاف انجام میشود. روش دوم چاپ تابلو فرش ماشینی که تابلو فرش سفارشی کلاریس گفته میشوند، هنگام چاپ، رنگ به عمق الیاف خاب فرش تزریق می‌شود. این امر باعث میشود که الیاف داخل فرش و پشت فرش نیز رنگ شده و الیاف سفیدی در فرش وجود نداشته باشد. قیمت تابلو فرش های چاپ شده با روش کلاریس گران تر از تابلو فرش های چاپ سطحی است.

ماندگاری و ثبات رنگ تابلو فرش ماشینی

ماندگاری و ثبات رنگ در تابلو فرش ماشینی چاپی یکی از سوالاتی است که برای خریداران این تابلو فرش ها پیش می‌آید. خریدار همیشه به دنبال این است که تابلوفرشی که خریداری می‌کند از همه نظر با کیفیت باشد و در برابر شستشو نیز مقاوم باشد. باید بدانید که چاپ تابلو فرش های ماشینی در دمای بیش از 150 درجه سانتی گراد چاپ میشود. آب جوش و بخار آب دارای دمای 100 درجه سانتی گراد هستند. در نتیجه دمای آبی که برای شستشو استفاده میشود هرگز به دمای 150 درجه نمیرسد و نمیتواند آسیبی به فرش بزند. بنابراین میتوان گفت که تابلو فرش ماشینی چاپی در برابر شستشو مقاوم است. پس میتوان تابلو فرش های ماشینی را با استفاده از شوینده های مخصوص فرش مانند شامپو فرش شستشو داد.

شستشوی تابلو فرش ماشینی

شستشوی تابلو فرش ماشینی

همچنین به دلیل کیفیت بالای چاپ، در برابر نور خورشید نیز رنگ آنها ثابت است.

تابلو فرش های چاپی ارائه شده در هیدا دکور نیز دارای ضمانت کیفیت 10 ساله، ضمانت شتسشو و ضمانت ماندگاری رنگ در برابر نور خورشید هستند.

نحوه تولید تابلو فرش ماشینی بافت

برای تولید این نوع تابلو فرش ماشینی از دستگاه های بافت فرش ماشینی استفاده می‌شود. این تابلو فرش ها در چهار مرحله آماده می‌شوند.

آماده سازی نخ برای بافت

فرش ماشینی از سه نوع نخ به نام های نخ تار از جنس پلی استر و پنبه، نخ خاب از جنس آکریلیک یا پلی استر و نخ پود از نجس جوت تولید میشوند. نخ تار 6 درصد از مواد فرش ماشینی، نخ پود 12 درصد از آن و نخ خاب حدود 82 درصد از حجم فرش را تشکیل میدهند. قیمت فرش و تابلو فرش ماشینی نیز بسته به نوع و کیفیت این نخ ها متغیر است.

در تولید فرش ماشینی از الیاف مصنوعی استفاده میشود که دلیل قیمت پایین فرش ماشینی نیز همین امر است. در ابتدا الیاف خام که به طول حدود 18 سانتی متر هستند پیچیده نشده اند و رشته رشته هستند و برای بافت فرش ماشینی باید تغییر داده شده و آماده شوند. این رشته ها در ظرفی قیف مانند ریخته شده و روغن کاری می‌شوند. سپس ماشین حلاجی آن ها را به صورت طناب های بلند در می‌آود که به آنها فیتیله گفته می‌شود. سپس فیتیله ها فشرده شده و کشیده می‌شوند و در نهایت به نخ های بلند تبدیل شده و به دور قرقره ها پیچیده می‌شوند. در نهایت این نخ ها به وسیله بخار آب تا 135 درجه حرارت داده می‌شوند تا حجیم شده و قابل استفاده شوند.

نخ اکرلیک رنگ شده برای بافت تابلو فرش ماشینی بافت

نخ اکرلیک رنگ شده برای بافت تابلو فرش ماشینی بافت

رنگ کردن نخ ها

برای تولید فرش ماشینی بافت و تابلو فرش ماشینی بافت، نیاز است این الیاف در رنگ های مورد نیاز رنگ شوند. برای رنگرزی این الیاف، آنها را در خمره های تحت فشار هوا قرار میدهند که رنگ مورد نظر در آنها پخش می‌شود. در روشی دیگر نیز الیاف نخ را در حوضچه های رنگ عبور می‌دهند. روش دیگر رنگ آمیزی الیاف نیز این است که آنها را در رنگ داغ تحت فشار قرار میدهند تا رنگ آمیزی شوند.

نخ ها با هر روشی که رنگ آمیزی شده باشند، در انتها برای تثبیت رنگ آنها، نخ ها تخت بخار قرار گرفته و در نهایت شسته و خشک می‌شوند.

سپس نخ های رنگرزی شده به نخ های هیت ست تبدیل میشوند تا آماده بافت شوند. در نهایت نخ های رنگی و سفید به واحد بافت انتقال می‌یابند.

از مهم ترین خاصیت های نخ هیت ست میتوان کاهش پرزدهی فرش و پفکی شدن نخ را نام برد که باعث کاهش میزان نخ مصرفی و پوشش بهتر فرش می‌شود که این امر باعث میشود فرش شباهت زیادی به فرش دستباف داشته باشد که به همین دلیل به آن فرش و تابلو فرش دستباف گونه نیز گفته میشود.

بافت تابلو فرش ماشینی

بافت فرش ها و تابلو فرش های ماشینی توسط ماشین آلات مختلف انجام می‌شود. این ماشین آلات توانایی بافت و تولید فرش ماشینی 1200 شانه 10 رنگ و 8 رنگ، فرش ماشینی 1000 شانه 8 رنگ و 10 رنگ، فرش ماشینی 700 شانه 10 رنگ و 8 رنگ را دارند.

برای شروع بافت، نخ ها در قرقره پست ماشین بافندگی قرار می‌گیرند. این نخ ها توسط یک لوله نایلونی به سوزن بافندگی وصل می‌شود. سوزن بافت در داخل زمینه فرو رفته و نخ را وارد یک حلقه می‌کند. عمق فرو رفتن سوزن در داخل زمینه و ارتفاع حلقه توسط حسگرهای نوری کنترل میشود. یک قلاب گره را بصورت متناوب گرفته و رها میکند و سوزن به جهت مخالف حرکت می‌کند. زمینه پشتی به جلو کشیده شده و سوزن این عمل را تکرار کرده و بافت را ادامه میدهد. برای بریدن نخ ها یک گیره در طرف دیگر قرار دارد که دارای تیغه بوده و گره ها را می‌برد. این عمل بافت توسط چند هزار سوزن انجام می‌شود و در هر دقیقه چند هزار ردیف بافته میشود.

در تولید فرش و تابلو فرش ماشینی بافت از دو طرف کار استفاده میشود که در اصطلاح فرش رو و زیربافت گفته میشود. دو فرش با خاب مشترک به وسیله گیره برش که همراه سوزن بافت در حال حرکت است برش داده شده و از هم تفکیک می‌شوند.

ماشین آلات بافت فرش ماشینی

ماشین آلات بافت فرش ماشینی

پایان فرش بافی و تکمیل فرش

فرش و تابلو فرش بافته شده توسط دستگاه بافندگی، در ابتدا بصورت خام بوده و زیبایی و براقیت خود را نشان نمی‌دهد.

پس باز پایان بافت، فرش یا تابلو فرش به بخش تکمیل فرش منتقل شده و در صورت وجود ایرادات جزئی، این ایرادات توسط رفوگر اصلاح شده و آماده مرحله بعد برای افزایش زیبایی، کیفیت و دوام فرش میشود که به آن مرحله آهار و تکمیل فرش گفته می‌شود. در این قسمت فرش مراحل زیر را طی می‌کنند.

رائینگ

در مرحله رائینگ، دستگاه دارای قسمت های برش، ضربه و کش می‌باشد. در این دستگاه گرد و غبار و پرز های فرش گرفته می‌شود. این کار باعث میشود عملیات پرداخت زنی (آهار زنی) به راحتی انجام شود.

پرداخت فرش

در سطح خاب فرش، بدلیل تفاوت جزئی در طول نخ های بافت بریده شده توسط دستگاه، نخ ها دارای پستی و بلندی هستند. در این بخش، توسط تیغه هایی بسیار دقیق، سطح خاب فرش برش داده میشود. این تیغه ها دارای حساسیت بسیار بالا در حد هزارم میلی متر بوده و بصورت کامپیوتری کنترل میشوند. این کار باعث یکدست شدن سطح فرش و براق شدن آن می‌شود.

آهار زنی پشت فرش

در این مرحله رول های فرش وارد دستگاه آهار می‌شوند. در این دستگاه، مواد مخصوص با استفاده از حرارت و بخار آب از قسمت پشت فرش به داخل خاب فرش نفوذ کرده و سطح پشتی فرش را می‌پوشاند. این مواد باعث محکم شدن ساختار فرش و بادوام شدن آن می‌شوند. این دستگاه به دو صورت خشک و مرطوب وجود دارد. معمولا آهار مرطوب که از بخار آب تحت فشار استفاده میکند به دلیل کیفیت بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش طولی و عرضی فرش

قسمت های کناری فرش در این مرحله بصورت دقیق توسط تیغه دستگاه برش داده میشوند. برش کناره ها به این دلیل انجام میشود که فرش برای مرحله بعدی که ریشه زنی و زیگزاگ است تمیز بوده و ریشه زنی بصورت دقیق و با کیفیت انجام شود.

ریشه زنی و لبه دوزی زیگزاگ

همانند تابلو فرش ماشینی چاپی، برای تابلو فرش های ماشینی بافت نیز ریشه زنی و دوخت زیگزاگ برای لبه های تابلو فرش انجام میشود. در این مرحله فرش ماشینی آماده بسته بندی بوده و مراحل تولید آن به پایان میرسد. اگر سفارش تابلو فرش ماشینی بافت نیز بدون قاب باشد، تولید آن در این مرحله به پایان رسیده و آماده بسته بندی است.قاب کردن و بسته بندی تابلو فرش

بعد از تولید تابلو فرش ماشینی به هر دو روش ماشینی بافت و چاپی، نوبت به قاب کردن تابلو فرش میرسد. لازم بذکر است که هرکدام از این تابلو فرش ها را شما میتوانید بدون قاب نیز سفارش دهید.

اگر تابلو فرش را با قاب سفارش داده باشید، پس از ریشه زنی و لبه دوزی، نوبت به قاب کردن تابلو فرش میرسد. در این مرحله تابلو فرش به قابی که طرح آن را سفارش داده اید میخکوب شده و سپس به بخش بسته بندی ارسال می‌شود.

تابلو فرش ماشینی چاپی قاب شده طرح سه اسب

تابلو فرش ماشینی چاپی قاب شده طرح سه اسب

مقایسه تابلو فرش ماشینی چاپی با تابلو فرش ماشینی بافت

اگر بخواهیم به طور اجمالی این دو نوع تابلو فرش ماشینی را مقایسه کنیم، میتوانیم موارد زیر را ذکر کنیم:

تابلو فرش ماشینی چاپی وضوح بسیار بالاتری نسبت به تابلو فرش ماشینی بافت دارد.

تعداد رنگی که در چاپ و تولید تابلو فرش ماشینی چاپی استفاده میشود، بسیار بیشتر از تعداد رنگ تابلو فرش ماشینی بافت است.

تابلو فرش ماشینی بافت دوام بالاتری نسبت به تابلو فرش چاپی دارند و ماندگاری بالاتری دارند.

اگر وضوح و زیبایی طرح و رنگ تابلو فرش ماشینی برایتان مهم است بهتر است از تابلو فرش ماشینی چاپی استفاده کنید.

در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل به مقایسه انواع تابلو فرش ماشینی و مزایا و معایب هر یک از آنها پرداخته ایم : انواع تابلو فرش ماشینی

در تصویر زیر نیز یک مقایسه میان تابلو فرش ماشینی بافت و تابلو فرش ماشینی چاپی را برای شما بصورت تصویری نشان داده ایم. همانطور که میبینید تابلو فرش ماشینی بافت بدلیل بافت با تعداد رنگ محدود از وضوح پایین تری نسبت به تابلو فرش ماشینی چاپی دارد.

مقایسه تابلو فرش ماشینی بافت با تابلو فرش ماشینی چاپی

مقایسه تابلو فرش ماشینی بافت با تابلو فرش ماشینی چاپی

مقایسه قیمت انواع تابلو فرش ماشینی

قیمت تابلو فرش ماشینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل میتوان به جنس نخ و الیاف مصرفی، میزان شانه و تراکم، کیفیت آن و نحوه تولید تابلو فرش ماشینی اشاره کرد.

تابلو فرش های ماشینی بافت بصورت جفت تولید می‌شوند و نخ های مورد استفاده نیز قبلا بصورت جداگانه رنگرزی شده اند. به همین دلیل تابلو فرش های ماشینی بافت قیمت بالاتری نسبت به تابلو فرش های ماشینی چاپی دارند. در نوع چاپی نیز تابلو فرش چاپ کلاریس قیمت بالاتری نسبت به چاپ سابلیمیشن دارد. از این رو میتوان گفت تابلو فرش های ماشینی چاپی سابلیمیشن به دلیل تولید تکی و چاپ آسان تر، دارای ارزان ترین و مناسب ترین قیمت هستند. تابلو فرش های ارائه شده در هیدا دکور نیز از نوع چاپی سابلیمیشن بوده و با مناسب ترین قیمت و بدون واسطه خدمت مشتریان عزیز ارائه می‌شوند.

*** این مقاله را نیز بخوانید : همه چیز درباره تابلو فرش ماشینی

کلام آخر

در این مقاله بصورت کامل به نحوه تولید تابلو فرش ماشینی و روش های مختلف آن پرداختیم. مراحل تولید تابلو فرش ماشینی را نیز از ابتدای تهیه نخ تا انتهای بسته بندی برای شما توضیح دادیم. با توجه به مزایا و معایب هرکدام که در مقاله گفته شد، این شما هستید که انتخاب میکنید تابلو فرش ماشینی بافت بخرید یا تابلو فرش ماشینی چاپی. شما میتوانید برای مشاوره درباره خرید تابلو فرش ماشینی با پشتیبانی هیدا دکور تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *