تابلو فرش

نحوه شستشوی تابلو فرش ماشینی

نحوه شستشوی تابلو فرش ماشینی

تابلو فرش نقش بسیار مهمی در زیبایی و دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف ایفا می‌کند. تابلو فرش های ماشینی با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌شوند که باعث می‌شود تا ماندگاری و زیبایی آنها بیشتر و قابل توجه باشد. در این مقاله به نحوه شستشوی تابلو فرش ماشینی و نکات مهم مرتبط با این کار خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

نحوه تولید تابلو فرش ماشینی

تابلو فرش ماشینی با استفاده از ماشین‌های خاص و تکنولوژی‌های پیشرفته تولید می‌شود.

این تابلو فرش ها با روش های مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

1. روش بافت

یکی از روش‌های تولید تابلو فرش ماشینی، تولید به شیوه بافت است. در این روش، از ماشین‌های خاصی به نام ماشین‌های ویلتون برای بافت تابلو فرش ماشینی استفاده می‌شود. در این روش، تار و پود تابلو فرش ماشینی با استفاده از ماشین بافت با نخ‌های مختلف مانند اکرلیک رنگی و پلی استر بافته می‌شود. این روش باعث تولید تابلو فرش هایی با بافت یکنواخت و مقاوم می‌شود. اما ایراد این روش این است که تعداد رنگ استفاده شده در این روش محدود بوده و از 8 تا 32 رنگ برای بافت تابلو فرش استفاده می‌شود و باعث می‌شود وضوح تابلو فرش پایین باشد.

2. روش چاپ کلاریس

روش چاپ کلاریس یکی از روش‌های پیشرفته تولید تابلو فرش ماشینی است. در این روش، رنگ ها به عمق نخ فرش ماشینی تزریق شده و طرح تابلو فرش را پدید می‌آورند. این روش منجر به تولید تابلوهایی با کیفیت بالا می‌شود. اما بدلیل استفاده از تکنولوژی پیشرفته و دشوار بودن مراحل تولید آن، تابلو فرش های تولید شده با این روش، دارای قیمت بالا بوده و در بازار نیز کمیاب هستند.

3. روش چاپ سابلیمیشن

در روش چاپ سابلیمیشن، از تکنولوژی چاپ حرارتی برای چاپ تصاویر روی سطح فرش ماشینی استفاده می‌شود. این روش به وسیله پیچیده‌ترین تکنیک‌های چاپ، به نام سابلیمیشن، امکان تولید طرح‌هایی به صورت دقیق و با کیفیت بسیار بالا را فراهم می‌کند. با این روش، تصاویر و طرح‌ها با کیفیت و وضوح بالا بر روی تابلو فرش منتقل می‌شوند و این روش به تولید تابلوهای هنری و شگفت‌انگیز منجر می‌شود.

دستگاه سابلیمیشن تولید تابلو فرش ماشینی

دستگاه سابلیمیشن تولید تابلو فرش ماشینی

جنس تابلو فرش ماشینی

تابلو فرش ماشینی از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شود. تار تابلو فرش ماشینی از جنس پلی استر و پود آن از جنس اکرلیک است. هر یک از این جنس‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که تاثیر زیادی بر مقاومت و دوام تابلو فرش ماشینی دارند. نخ های پلی استر و اکرلیک استفاده شده در تولید تابلو فرش ماشینی دارای دوام و ماندگاری بالا بوده و در برابر شستشو نیز مقاوم هستند.

نخ های استفاده شده در تولید تابلو فرش ماشینی

نخ های استفاده شده در تولید تابلو فرش ماشینی

مقاوم بودن تابلو فرش ماشینی در برابر شستشو

تابلو فرش ماشینی به دلیل استفاده از مواد مقاوم، دارای قابلیت مقاومت در برابر شستشو و مقاومت در برابر بیدزدگی است و کیفیت و ماندگاری بالایی دارد.

سوالی که برای اکثر خریداران تابلو فرش ماشینی پیش می‌آید این است که آیا تابلو فرش ماشینی قابل شستشو بوده و رنگ آن در گذر زمان ثابت است؟ در پاسخ به این سوال با اطمینان باید بگوییم که بله تابلو فرش ماشینی قابل شستشو بوده و رنگ های آن نیز در گذر زمان ثابت هستند. تابلو فرش های ماشینی بافت، بدلیل استفاده از رنگ های فرش ماشینی، دارای دوام بالا در برابر شستشو هستند. تابلو فرش های چاپی نیز بدلیل تولید و چاپ آنها در دمای بسیار بالا، دارای مقاومت بالا بوده و رنگ های ثابتی دارند.

بدلیل اینکه تابلو فرش های ماشینی چاپی در دمای 150 درجه سانتیگراد چاپ و تولید می‌شوند، پس آب جوش و بخار آب که نهایتا دارای دمای 100 درجه سانتیگراد هستند، نمیتوانند آسیبی به رنگ تابلو فرش بزنند. پس با خیال راحت میتوانید شستشوی تابلو فرش ماشینی را انجام دهید.

نحوه شستشوی تابلو فرش ماشینی

برای شستشوی تابلو فرش ماشینی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. یکی از راه‌های معمول شستشو، استفاده از محلول آب و شامپو فرش است. با استفاده از این محلول، می‌توانید بدون آسیب به بافت و رنگ تابلو فرش، آن را تمیز کنید. می‌توانید یک دستمال نرم یا اسفنج را به این محلول آغشته کرده و روی تابلو فرش ماشینی بکشید. با توجه به میزان کثیفی و نوع آلودگی تابلو فرش، می‌توانید دستمال یا اسفنج را با فشار محکم یا آرام بر روی سطح تابلو فرش حرکت دهید. اگر لکه‌ها مقاوم باشند، ممکن است نیاز به فشار بیشتر و حرکات مکرر داشته باشید. همچنین، هنگام استفاده از اسفنج، بهتر است از اسفنج نرم و غیرمتراکم استفاده کنید تا از ایجاد خراشیدگی‌های احتمالی جلوگیری کنید.

شستشو و تمیز کردن تابلو فرش ماشینی

شستشو و تمیز کردن تابلو فرش ماشینی

انتخاب بین دستمال نرم و یا اسفنج بستگی به نوع لکه‌ها و میزان کثیفی آلودگی تابلو فرش دارد. هرکدام از این روش‌ها می‌توانند در شرایط مختلف بهترین نتیجه را داشته باشند.

استفاده از دستمال نرم

مناسب برای تابلو فرش هایی با سطوح حساس و آسیب‌پذیر.

دستمال نرم لطیف‌تر بوده و می‌تواند از ایجاد خراشیدگی جلوگیری کند.

در صورت وجود لکه‌های سطحی و خفیف، این روش بهترین گزینه ممکن است.

دستمال جادویی نرم و لطیف

دستمال جادویی نرم و لطیف

استفاده از اسفنج

برای آلودگی‌ها و کثیفی های متوسط تا شدید، می‌توانید از اسفنج های نرم مانند ابر تخته پاک کن استفاده کنید.

اسفنج می‌تواند در حذف لکه‌های مقاوم اثربخش‌تر باشد.

ابر اسفنجی

ابر اسفنجی

نکات مهم برای شستشوی تابلو فرش ماشینی و دستباف

در ادامه، نکات مهمی که هنگام شستشوی تابلو فرش ماشینی و دستباف باید رعایت کنید را ذکر کرده‌ایم.

استفاده از محلول مناسب

از مواد تمیزکننده با PH خنثی مانند شامپو فرش استفاده کنید تا از آسیب به رنگ و جنس تابلو فرش جلوگیری شود. هرگز از مواد شوینده غلیظ ماننده سفید کننده و پودر لباسشویی، برای شستشوی تابلو فرش استفاده نکنید.

شامپو فرش

شامپو فرش

استفاده از مواد نرم‌کننده

در صورت نیاز، می‌توانید از مواد نرم‌کننده ملایم برای جلوگیری از سفت شدن الیاف تابلو فرش استفاده کنید.

تست در محدوده کوچک

قبل از شستشوی کلی تابلو فرش، در یک نقطه کوچک تست کنید تا از اثرات محلول شستشو بر روی جنس و رنگ تابلو فرش اطمینان حاصل کنید.

استفاده از دستمال یا اسفنج مناسب

از دستمال یا اسفنج نرم و غیرمتراکم (مانند ابر تخته پاک کن) برای تمیزکاری استفاده کنید تا از خراشیدگی جلوگیری شود.

استفاده از آب سرد برای شستشو

برای شستشوی تابلو فرش بهتر است از آب سرد استفاده کنید. با توجه به کیفیت تابلو فرش شما، آب گرم ممکن است باعث آسیب به رنگ تابلو فرش شود.

خشک کردن صحیح

پس از شستشو، تابلو فرش را به خوبی خشک کنید تا جلوی تغییر حالت تابلو فرش و بوی نامطبوع را گرفته باشید. هرگز تابلو فرش را برای خشک کردن روی طناب پهن نکنید. چون باعث شکستگی و خط افتادن روی تابلو فرش خواهد شد.

جلوگیری از نور مستقیم

تا حد امکان از قرار گرفتن تابلو فرش ماشینی در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید. زیرا نور مستقیم ممکن است باعث افت کیفیت رنگ و آسیب به تابلو فرش شود.

شستشو در هنگام آلودگی

تابلو فرش را زمانی بشویید که دچار آلودگی یا لکه شده باشد. شستشوی بیش از حد ممکن است باعث کاهش عمر مفید تابلو فرش شود.

نظافت منظم

میتوانید در طول زمان، تابلو فرش را به‌طور منظم و در صورت نیاز گردگیری کنید تا از جمع شدن آلودگی‌ها جلوگیری شود.

توجه به کیفیت تابلو فرش

قبل از شستشو، از کیفیت رنگ و کیفیت جنس تابلو فرش اطمینان حاصل کنید. در صورت خرید از فروشگاه های معتبر مانند هیدا دکور، تابلو فرش ماشینی شما دارای مقاومت بالا بوده و ضمانت کیفیت و ضمانت شستشو دارد و با خیال راحت میتوانید تابلو فرش های ماشینی هیدا دکور را شستشو دهید.

تابلو فرش ماشینی گل و گلدان

تابلو فرش ماشینی گل و گلدان

نتیجه گیری

با رعایت نکات مهم مرتبط با شستشوی تابلو فرش ماشینی، می‌توانید با خیال راحت از زیبایی و دوام این تابلوها لذت ببرید. با استفاده از روش‌های صحیح در شستشو، می‌توانید از تابلو فرش ماشینی خود به بهترین نحو مراقبت کرده و زیبایی و دوام آن را حفظ نمایید.

4 نظر در “نحوه شستشوی تابلو فرش ماشینی

  1. یاسمن گفت:

    با بخارشو میتونیم بشوریم تابلو فرش ماشینی رو؟

    1. مدیر گفت:

      بستگی به کیفیت تابلو فرشتون داره. اگه از هیدا دکور خریده باشین بله میتونین با بخارشو هم بشورین.

      ولی در کل بهتره با همون شامپو فرش با آب سرد یا ولرم شسته بشه که بخوبی تمیز میشه. بخارشو شاید آسیب بزنه به رنگ فرش

  2. الهه گفت:

    عالی بود ممنون. به نکات خوبی اشاره کردین

    1. مدیر گفت:

      خوشحالیم که مقاله بدردتون خورده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *